از محبوب‌ترین تا ارزان‌ترین پنجره

انتخاب و خرید پنجره دوجداره مناسب، به معیارهایی از جمله موقعیت، اندازه اتاق، شرایط آب‌و‌هوایی آن منطقه، کاربرد اتاق و دیدگاه معماری بستگی دارد. به همین دلیل صرفا خرید گران‌ترین نوع پنجره، بهترین انتخاب برای شما نیست. شما باید نوع پنجره دوجداره متناسب خودتان را انتخاب کنید.

برای جواب دادن به این سوال که بهترین نوع پنجره برای شما کدام است و انواع پنجره دوجداره چیست؟ ادامه مطلب را بخوانید.

انواع پنجره دوجداره

پنجره‌های دوجداره با توجه به فضا و نیازهای آن، در بازشوی‌های متفاوتی تولید می‌شود. برای انتخاب پنجره دوجداره متناسب باید پارامترهای مهم برای موقعیت خود را بررسی کنید. بعنوان مثال یکی از این پارامتر‌ها رنگ و طرح است، که باید شما بر اساس طرح مدنظرتان رنگ پنجره‌تان را انتخاب کنید.

با توجه به این‌که هزینه تعویض دوباره پنجره‌ها بسیار بالا است؛ تحقیق کافی و دقیق در انتخاب نوع پنجره بسیار اهمیت دارد.

انواع پنجره‌های دوجداره براساس متریال

  • پنجره UPVC :

پنجره‌های یو پی وی سی از ارزان‌ترین پنجره‌های دوجداره هستند (البته به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست)، که در نوع و رنگ‌های مختلفی می‌تواند تولید ‌شود. این نوع پنجره دوجداره به دلیل مزایا و قیمت مناسبی که دارد، درساختمان‌های زیادی به کار رفته است.

UPVC یک ماده پلاستیکی‌ست که دربرابر رطوبت، آفت‌های حشره ای، ضربه و تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است. از جمله شرکت‌های تولیدی معتبر پروفیل upvc عبارت است از وین تک، ویستا بست و بوتیا .

معایب پنجره دوجداره upvc

مزایای پنجره دوجداره upvc

ظاهر نه چندان زیبای آن (نسبت به پروفیل‌های آلومینیومی)

تعمیر و نگهداری آسان

 

طول عمر و دوام کمتر (نسبت به پروفیل‌های آلومینیومی)

 

مقاوم در برابر سرقت

 

تغییررنگ در اثر نورآفتاب

(زمان آن بستگی به عواملی چون نوع پروفیل، موقعیت پروژه، شستشو و نگهداری دارد)

عایق بندی بالا

 

 

قیمت پایین‌تر(نسبت به آلومینیوم)

 

غیرقابل اشتعال

 

  • پنجره آلومینیوم:

از ویژگی‌های بارز پنجره‌ آلومینیومی زیبایی و ظرافت آن است. به همین دلیل بسیاری از ویلا‌ها، ساختمان‌های لوکس ادرای، تجاری و مسکونی ترجیح می‌دهند از پنجره‌های آلومینیومی استفاده کنند. از جمله مزایای پنجره‌های آلومینیومی نگهداری آسان، عمر و دوام بالای آن است.

همینطور پنجره‌های آلومینیومی می‌توانند شیشه‌های بزرگ‌تری نسبت به پنجره‌های یو پی وی سی تحمل کنند.

معایب پنجره دوجداره آلومینیوم

مزایای پنجره دوجداره آلومینیوم

قیمت بالاتر

عمر و دوام بالاتر نسبت به یو پی وی سی

 

تغییر نکردن رنگ درطولانی مدت

 

تحمل وزن شیشه‌های بزرگ و سنگین‌تر

 

عایق بندی بالا

 

تنوع دسته بندی رنگ بالا

 

ظاهر ظریف و مینیمالیست

 

انواع پنجره‌های دوجداره براساس بازشو

انواع پنجره‌های دوجداره با توجه به محل و کاربری‌شان سیستم بازشوی متفاوتی دارند، از جمله متداول‌ترین سیستم‌های بازشو:

  • پنجره ثابت
  • بازشوی تک حالته
  • بازشوی دوحالته
  • بازشوی کشویی
  • بازشوی آکاردئونی
  • بازشوی فولکس واگنی
  • بازشوی لیفت اند اسلاید
  • بازشوی فرانسوی
  • بازشوی محوری

پنجره دوجداره ثابت

پنجره دوجداره ثابت هیچ نوع سیستم بازشویی ندارد و به همین دلیل  در برابر صوت، گرد و غبار و دما بسیار عایق است. همچنین این نوع پنجره از ارزان‌ترین و ساده‌ترین مدل پنجره‌ است.

کاربرد: پاگردبین پله‌ها، سرویس‌های بهداشتی، مراکز تجاری، بخش نورگیر ساختمان‌ها

پنجره دوجداره تک‌حالته

این نوع بازشو یکی از ساده‌ترین و مرسوم‌ترین بازشوی پنجره است که به وسیله دستگیره می توان آن را در جهت افقی باز و بسته کرد. قیمت پایین و عایق شوندگی بالای آن سبب شده که حدود ۸۰ درصد پنجره‌های دوجداره ازاین نوع بازشو استفاده کنند.

این نوع پنجره دوجداره یکی از ارزان‌ترین و عایق‌ترین نوع پنجره‌ها است.

کاربرد: اتاق خواب ها و موقعیت‌هایی که مشکلی با اشغال فضا نداشته باشند.

پنجره دوجداره دوحالته

پنجره لولایی دو حالته از نظر ساختار دقیقا مانند پنجره تک حالته است، با این تفاوت که در جهت عمودی هم قابلیت باز و بسته شدن دارد. بدلیل بازشدن بازشو از قسمت بالا استفاده از پنجره جهت تهویه هوا بدون اینکه فضایی را اشغال کند، از مهم ترین مزایای آنست.

کاربرد: آشپزخانه‌ها، سالن پذیرایی، اتاق‌های کوچک  و…

پنجره دوجداره کلنگی

پنجره‌های کلنگی فقط در جهت عمودی باز و بسته می شود به این صورت که از بالا به سمت پایین ۳۰ درجه بازمی‌شود.

کابرد: سرویس بهداشتی، حمام، نورگیر و راه پله

پنجره دوجداره محوری (پیوت)

سیستم بازشوی پنجره پیوت برروی یک محورقطری قرار دارد که بصورت عمودی و هم بصورت افقی قابل اجراست.در این نوع پنجره تمرکز برروی استفاده بهینه از نور و هوا دریک فضاست. پنجره محوری به دلیل نوع بازشوی خاصی که دارد نسبت به دیگر بازشوها گران‌تر و البته خاص‌ترند.

کاربرد: هتل‌ها، ادارات، مراکزخرید، ویلاها و..

پنجره دوجداره فرانسوی

تفاوت و ویژگی منحصر به فرد این نوع پنجره‌ها نسبت پنجره‌های لولایی (تک حالته و دوحالته) این است که این پنجره می‌تواند به‌صورت دو لنگه باز شود و هیچ ستون (مولیون) ما بین پنجره قرار ندارد و فضای میان آن بدون هیچ مانعی است. این پنجره را می‌توان آن در مدل‌های تک حالته و دوحالت اجرا کرد.

کاربرد: سالن پذیرایی، ویلاها و…

پنجره دوجداره کشویی

این نوع پنجره همانطور که از اسم آن پیدا است، به صورت کشویی بازو بسته می‌شود.

پنجره‌های کشویی به خاطر طراحی ساده و عملکردی که به بیرون فراهم می‌کنند، مناسب برای فضاهای کوچک هستند، همینطور باز و بسته کردن این پنجره‌ها آسان و راحت است و به سرعت تهویه فضا را بهبود می‌بخشد.

این نوع پنجره از نظر عایق بندی از دیگر پنجره‌ها ضعیف‌تراست.

کاربرد: این پنجره‌ها به دلیل نوع بازشوشان انتخابی ایده‌آل برای مکان‌هایی با فضای محدود هستند.

پنجره‌ دوجداره لیفت اند اسلاید

پنجره جدید و محبوب که جایگزین مناسب برای پنجره‌های کشویی است. این نوع از پنجره‌ها از نظر حرکت مانند پنجره‌های کشویی هستند با این تفاوت که در هنگام بازشدن ۷ میلیمتر به بالا می‌آید(لیفت می‌شود)، به همین جهت عایق بندی بالایی نسبت به پنجره‌های کشویی دارد.

یکی از مزیت‌های دیگر پنجره‌های لیفت اند اسلاید نسبت به دیگر پنجره‌ها توانایی تحمل وزن بالای شیشه است، به همین دلیل می‌توان در این نوع از پنجره‌ها از شیشه‌های بزرگ و خاص (مانند شیشه‌های ضد گلوله استفاده کرد).

این پنجره یکی از گران‌ترین و البته بهترین نوع پنجره‌های دوجداره است.

کاربرد: در خیلی از ویلاها، آپارتمان‌هایی که می‌خواهند چشم انداز زیبایی و در حین حال عایق بندی بالایی داشته باشند از این نوع پنجره‌ استفاده می‌کنند.

پنجره دوجداره فولکس واگنی

این پنجره شباهت زیادی به پنجره کشویی دارد، با این تفاوت که هنگام باز شدن پنجره کمی به جلو آمده و سپس به صورت کشویی جا‌به‌جا می‌شود. دلیل نام گذاری پنجره فولکس واگنی به این دلیل است که نوع بازشوی آن مانند درب ون‌های فولکس واگن است.

مزیت پنجره دوجداره فولکس واگنی نسبت به کشویی، عایق بندی آن است به شکلی که خیلی از افراد معتقد هستند پنجره‌های فولکس واگنی جایگزین خوبی برای پنجره‌های کشویی هستند.

کابرد: این پنجره‌ها به دلیل نوع بازشوشان انتخابی ایده‌آل برای مکان‌هایی با فضای محدود هستند.

پنجره آکاردئونی (فولدینگ)

این مدل بیشتر در پنجره‌های بسیار عریض به کار گرفته می‌شود، زمانی که عرض پنجره شما از سه متر بیشتر می‌شود، انتخاب پنجره آکاردئونی می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی باشد. بازشوی این  پنجره به صورت آکاردئونی است که اجازه دسترسی ۹۰ درصدی به فضای بیرون را می‌دهد.

کاربرد: این پنجره معمولا در مکان‌هایی که به پنجره‌هایی عریض نیاز دارند، انتخاب مناسبی است.

قیمت انواع پنجره دوجداره

قیمت پنجره دوجداره بر اساس مترمربع مشخص می‌شود. قیمت پنجره دوجداره به عواملی از قبیل نوع پروفیل مصرفی، برند پروفیل، سایز، تعداد بازشو، کتیبه‌ پنجره‌ها بستگی دارد. توصیه ما این است که هیچ وقت قیمت تنها پارامتر تصمیم گیری برای انتخاب شرکت مورد نظرتان نباشد و بیشتر سعی کنید به هزینه نهایی‌تان در طول چندین سال فکر کنید؛ به این خاطر که تعویض پنجره‌ها به شما هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.

نتیجه گیری

پنجره‌ دوجداره در انواع مختلفی تولید شده‌اند که شما باید با توجه به نیازتان در فضای موردنظر تصمیم بگیرید که ازچه نوع پنجره‌ای استفاده کنید. پنجره‌ها‌ همینطور نقش مهمی در ظاهر خانه دارند، ما در این مطلب انواع پنجره از ارزان‌ترین تا گران‌ترین و خاص‌ترین‌ مدل‌ها را بررسی کردیم.

با توجه به این‌که هزینه تعویض دوباره پنجره‌ها بسیار بالا است بهتراست در انتخاب نوع پنجره نهایت دقت را داشته باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *